Tuesday, May 4, 2010

aKu dAn SuRaT kHaBaR.....

"Adik,bacalah surat khabar tu. Kalau tak baca macam mana nak tau isu semasa. Nanti bila orang tanya siapa perdana menteri, tak tau. Siapa menteri pelajaran, tak tau"

Tula dia ayat manis yang selalu keluar dari mulut mak aku kalau suruh baca surat khabar ni...aku?mana ada malas baca, bila sampai part kartun, artis, aku rajin la....and of course, aku memang tak banyak tau pasal isu semasa...siapa PM????PM??? apa tu???

Tapi mana boleh tak tau langsung...korok benar aku ni...cuma, bila aku baca surat khabar tu, hati aku tak tenang...aku rasa dunia ni tak selamat...lately, cerita pasal buang anak....naik muak aku tengok...sebuk2 cerita buang anak, tapi apa resolusinya???

Orang yang patut take note benda tu, tak kisah pun...

Antara orang2 yang patut take note:
  • Orang yang hangat dan hangit bercinta...aksi dating pun dah melampau...
  • Mak bapak yang ada anak yang dia tau hangat bercinta, tapi siap bagi green lite pegi dating....kalau tak bagi karang,tak moden pulak...
  • Orang2 yang nak menceburkan dan mencabulkan diri di alam percintaan ekstrem (budak2 sekolah yang tak tau apa2, main ikut orang je)...

Nak perbaiki hukum Islam, sebagai contoh, nak amalkan Hudud, tak jugak...
Dok brok brek brok brek...orang atasan layan GRO kat kelab first class...

Pastu cerita suami kejam pulak...'bunuh isteri sebab cemburu'...'suami simbah asid kat isteri'...'suami belasah isteri yang sarat mengandung'....bla...bla....bla....
Tumpang tanya, dulu masa sebelum kawen bape lame bercinta??? masa dating kat taman bunga n bagi bunga dulu ada tak belasah2 awek???

Time bercinta, Allah......bahagia....kenapa bila dah kawen tiba2 jadi kejam???
Still lagi, orang atasan tengah syok layan perempuan2 simpanan......

Naik menyampah aku baca surat khabar ni....aku punya reaksi bila baca,"eeee teruknya...!"...."bodoh punya laki"...."bodoh punya pompuan"..."ni apsal Tiz Zaqiah bekemban ni?"....

Asek maki hamun je...tak bagus untuk kesihatan....

Pastu sekarang dah ada coach untuk perempuan dalam komuter....bagus2...perempuan2 seperti diriku terasa selamat...
Itu mungkin keselamatan untuk selaan masa yang singkat...maksudnya, kita bukan habiskan masa 24jam dalam tren...kita banyak habiskan masa kat luar...so, belum tentu selamat...diri sendiri, sendiri mau jaga la....

Bila cakap pasal keselamatan diri ni, haaa.....banyak la pantang larangnya...nak selamat, pakaian mau jaga, perangai mau jaga, pandangan mau jaga, mulut mau jaga....
Ni, malu mana malu???cari dulu malu tu....insyaAllah terpelihara....

Meh la kita balik pada agama....
Sibuk sangat kejar dunia....sampai lupa agama, lupa akhirat...
Tu, orang2 atasan tu, ingat2 sikit, ko nanti mampus jugak...jangan asek nk bercengkerangkrama je....

Adanya masalah2 sosial, kekejaman manusia, kehilangan kawalan nafsu, sebab satu je....
Lupe diri tu tak idop lama....ko hengat ko vampire???immortal???cam Edward Twilight??kepala hangguk mu...

Rasa diri tak puas tak dapat menikmati hidup di dunia? dunia ni, apalah sangat nikmatnya....akhirat itu lagi manis...tak dapat apa yang nak kat dunia, jangan risau, akhirat menjanjikan yang lebih baik...
Kejar dunia ni, tak kemana...tengah2 sibuk kejar, tiba2 kojol di tengah perkejaran...siapa yang rugi???
Orang yang terlibat dengan 4x400 meter perkejaran dunia tu la....

Kejarlah dunia, tapi akhirat pun kejar la sekali...kan cun tu???
Kalaulah semua orang macam ni, perghhhh....membaca surat khabar merupakan salah satu amalan kesihatan untuk aku....

InsyaAllah....bukan korang je, aku pon sama...jom berubah....

No comments:

Post a Comment